Noves normatives 2024!

Avui us volem parlar d’algunes de les normatives noves que van sortint en matèria de prevenció d’assetjaments a l’entorn laboral. Poc a poc us anirem informant de totes les novetats en aquest tipus de matèria.

Prevenció d’assetjament sexual i per raó de sexe

Totes les empreses, independentment de la seva mida, estan obligades a adoptar mesures específiques i arbitrar procediments per prevenir i donar resposta a les reclamacions d’assetjament sexual i per raó de sexe. És obligatori disposar d’un Protocol per prevenir i evitar situacions d’assetjament sexual.

Protocol d’assetjament laboral
Totes les empreses, independentment de la seva mida, estan obligades a adoptar mesures
específiques i arbitrar procediments per prevenir i donar resposta a les reclamacions
d’assetjament que succeeixen en el lloc o per ocasió del treball:

 No tot conflicte laboral o en l’entorn de treball és un supòsit d’assetjament.

 S’ha d’elaborar, prèvia avaluació de riscos psicosocials, un protocol de prevenció i actuació
front a situacions d’assetjament moral.

 L’assetjament moral és multiforme i moltes vegades en passa desapercebut ja que pot
produir-se de manera molt discreta tant en el temps i lloc de treball com fora.

 És important conscienciar a les persones treballadores i informar del procediment
establert en l’empresa.

 El procediment, que és totalment confidencial, s’inicia mitjançant denúncia de la persona
assetjada o qui en tingui coneixement i s’han de portar elements de prova.

Protocol garantia d’igualtat en persones Transsexuals i LGTBI.
Les empreses amb més de 50 persones treballadores tindran l’obligació d’implementar el
protocol d’igualtat de tracte i oportunitats a persones LGTBI i persones Trans que:
 Haurà d’estar implementat abans de l’1 de març de 2024.
 Haurà de resultar en un conjunt planificat de mesures i recursos com al difusió i la
formació que, en tot cas, hauran d’observar el conveni i pactar-se amb la RLT.
 Implementació d’un protocol d’actuació per a l’atenció de l’assetjament o la violència
contra el col·lectiu LGTBI per evitar o, en el seu cas, implementar:
 Discriminacions directes,
 Discriminacions indirectes,
 Discriminació múltiple e intersectorial,
 Assetjament discriminatori,
 Discriminació per associació i/o per error,
 Mesures d’acció positiva,

Canal de denúncies intern (directiva whistleblowing i compliance)
Les empreses amb més de 50 persones treballadores tenen l’obligació d’implementar el sistema intern
d’informació que ha de comptar amb:
 Garantia de confidencialitat, anonimat i protecció de dades.
 Garantir l’existència de diferents vies de comunicació així com les vies de reclamació i autoritats externes.
 Comptar amb una persona responsable del sistema a nivell de direcció.
 Establir garanties de protecció per a les persones informants.

Règim d’implementació:
 Les empreses de menys de 249 persones treballadores el poden implementar fins l’1 de desembre de 2023.
Les empreses de més de 249 persones fins el 13 de juny de 2023.
 La falta d’implementació pot suposar una multa de fins a 1.000.000 d’euros per a persones jurídiques i
300.000 euros per a persones físiques.

Pla d’igualtat a l’empresa

El RD 6/2019, d’1 de març, d’igualtat de tracte i oportunitats entre dones i homes al treball, introdueix l’obligació per a totes les empreses amb més de 50 persones treballadores, de disposar d’un Pla d’Igualtat amb una diagnosi que ha de ser negociada, i n’estableix el contingut mínim.

També s’estableix el registre obligatori dels Plans d’Igualtat.

INCOMPLIMENT

  • Infracció molt greu
  • Sanció: Multa entre 7.501€ i 225.018€

Add comment

© 2021 | UBICA Arenys | Powered by WIPInternet